اختلال یادگیری خاص
اختلال یادگیری خاص |
![]() |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2115 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 119 |
فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.
فهرست مطالب فایل دانلودی
اختلال یادگیری خاص
Specific Learning disorder
ملاک های تشخیصی
315.00(F81.5) همراه با اختلال خواندن
315.2 (F81.81 ) همراه با اختلال در بیان نوشتاری
(f81.2) 315.1همراه با اختلال ریاضیات
عوامل خطر و پیش آگهی
ژنتیکی و فیزیولوژیکی
درمان اختلال یادگیری
ب- عوامل عصب شناختی
ج- تقارن نیمکرههای مغزی
تقارن نیمکرههای مغزی
د- غلبه طرفی مغز
هـ : عوامل حرکتی
و: عوامل شناختی
و: عوامل رفتاری:
ح- عوامل محیطی:
فرآیند تشخیص اختلال خواندن
آزمون های هوشی
راهکار های عملی جهت آماده سازی کودک برای خواندن
حافظه ی فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟
حافظه ی فعال کلامی – شنیداری :
حافظه ی فعال فضایی – بصری :
کندنویسی_دانش_آموزان
علّتهای مختلفی برای کند نویسی وجود دارد؛ :
روشهای درمان کند نویسی
قسمتی از متن
اختلال یادگیری خاص
Specific Learning disorder
ó اختلال یادگیری خاص ، اختلال عصبی – رشدی با منشا زیستی و مبنایی است برای ناهنجاری هایی در سطح شناختی که با علائم رفتاری این اختلال ارتباط دارند. منشا زیستی عبارت است از تعامل عوامل ژنتیکی ، تکوینی ( اپی ژنتیک ) و محیطی که بر توانایی مغز در درک کردن یا پردازش درست و دقیق اطلاعات کلامی و غیر کلامی تاثیر می گذارد.
. یکی از ویژگی های اساسی اختلال یادگیری خاص ، مشکلات مداوم در یادگیری مهارت های تحصیلی پایه است که در طول سال های تحصیلی رسمی شروع می شود مهارت های اساسی عبارتند از خواندن درست و فصیح تک کلمه ها ، درک خواندن ، بیان نوشتاری و هجی کردن ، محاسبه علم حساب و استدلال ریاضی ( حل کردن مسائل ریاضی ) . بر خلاف حرف زدن یا راه رفتن که نقاط عطف رشدی فراگیر شده هستند که با رسش مغز پدیدار می شوند مهارت های تحصیلی ( مثل خواندن ، هجی کردن ، نوشتن ، ریاضیات ) باید به روشنی آموخته شوند.
2. اختلال یادگیری خاص ، الگوی یادگیری مهارت های تحصیلی را مختل می کند.
ملاک های تشخیصی
ó A. مشکلات یادگیری و استفاده از مهارت های تحصیلی به صورتی که با وجود حداقل یکی از نشانه های زیر مشخص می شوند که به رغم اجرای مرحله هایی که این مشکلات را هدف قرار می دهند حداقل به مدت 6 ماه ادامه داشته باشند.
ó 1. خواندن بی دقت و آهسته و پرزحمت کلمه ( مثل خواندن کلمات تکی با صدای بلند به صورت نادرست یا آهسته و با تردید ، غالبا کلمات را حدس می زند ، مشکل فهمیدن کلمات را دارد.
2. مشکل درک کردن معنی آنچه خوانده شده است. ( مثلا ممکن است متن را درست بخواند ولی توالی ، روابط ، نتیجه گیری ها یا معانی عمیق تر آنچه خوانده شده است را درک نکند. )
3. مشکلات در رابطه با هجی کردن ( مثلا ممکن است حروف صدا دار را اضافه ، حذف یا جایگزین نماید )
و..............